最近気になる二つのモデル。
最近耳にした組織学習に関するモデルで、気になっているものが2つあります。
1.成功のコア・セオリー
「成功のコア・セオリー」は、組織力向上の鍵は、関係の質にある」ということを示している。すなわち、それは、①関係の質(quality of relationships)が高まれば、思考の質(quality of thinking)が高まり、②思考の質が高まれば、行動の質(quality of actions)が高まり、③行動の質が高まれば、結果の質(quality of results)が高まり、そして④結果の質が高まれば・・・という、時計まわりの好循環ループを意味している。
ここで気になるのは、それぞれの「質」とは何か、ということですね。例えば、原典において「関係の質」とは、チームスピリットや相互尊重、信頼の増加であるとしています。
いろいろと応用できそうな考え方だなと思いますね。
2.ドレフュスモデル
技能習得の段階を5つに分けて示したものです。Dreyfus自身による解説はこちら。
http://www.bumc.bu.edu/facdev-medicine/files/2012/03/Dreyfus-skill-level.pdf
気になるのは、リーダーはどの段階の者が担うべきなのか、下の段階の者に教えるのはどの段階の者が適任なのか、ということです。このあたりは、専門的職種の組織内活用とも関連するかもしれません。
Stage | Characteristics | Standard of Work | Autonomy |
---|---|---|---|
Expert | No longer relies on rules / guidelines / maxims Grasp of situations & decision making intuitive Vision of what is possible |
Excellence achieved with relative ease | Able to take responsibility for going beyond existing standards and creating own interpretations |
Proficient | Sees what is most important in a situation Perceives deviations from the normal pattern Maxims vary according to situation |
Fully acceptable standard achieved routinely | Able to take full responsibility for own work, and coach others |
Competent | Copes with crowdedness Sees actions partially in terms of LT goals Has standardized and routinized procedures |
Fit for purpose, though may lack refinement | Able to achieve most tasks using own judgement |
Advanced Beginner | Action based on attributes or aspects Situational perception still limited All aspects are given equal importance |
Straightforward tasks likely to be completed to an acceptable standard | Able to achieve some steps using own judgement, but supervision needed for overall task |
Novice | Adherence to rules or plans Little situational perception No discretionary judgement |
Unlikely to be satisfactory unless closely supervised | Needs close supervision or instruction |